Informationsblad juni 2020

Ordförande har ordet

Så kom äntligen solen och värmen, hela Vasastan vaknar till liv och alla grannfastigheter börjar pynta med sina innergårdar. Det här blir inte den sommaren vi kanske hade planerat och många av oss får vänja oss vid tanken att fira semester och ledighet på hemmaplan. 

Många av oss har fått vänja oss vid att ha sitt hem även som sin arbetsplats och för att göra saker ännu jobbigare så plastas hela fasaden in på grund av renoveringen. Jag vill verkligen vara tydlig med att ingen i styrelsen tycker att det här är en rolig situation men vi är införstådda med att det måste göras. Fasadrenoveringen avser inte bara att den ser tråkig ut och är sliten utan det har även börjat lossna bitar som faller ner på gatan och därför ur ett säkerhetsperspektiv omgående måste åtgärdas. 

Jag vill också informera om att beslut om fasadrenoveringen togs av styrelsen innan Covid-19 bröt ut som den gjorde samt vi kunde inte förutse vilken stor påverkan det skulle bli på vårt dagliga liv. 

Vi står inte bara inför en prövning för vad som sker i världen just nu utan vi står även inför en utmaning om att vårt boende påverkas. Vi kommer inte ha den utsikten vi är vana vid, vi kommer ha arbetare utanför fönstren och det kommer att föras oljud. Det kommer att bli bra i slutändan men vi måste ha tålamod och göra det bästa av situationen under renoveringen.

Jag kan verkligen rekommendera alla att använda dom fina gemensamma utrymmena vi har så gott det går, styrelsen har i skrivande stund köpt in stolar och bord till alla balkonger (kommer nästa vecka). Vi hoppas att detta kan ge en möjlighet till lite miljöombyte om man känner att man sitter instängd i sin lägenhet hela dagarna.

Jag uppmanar alla att prata med varandra och att vi försöker hjälpas åt om någon behöver hjälp. 

Tveka aldrig att höra av er till mig eller någon annan i styrelsen vid minsta fundering.

Jag hoppas alla får en fin sommar och att ta hand om er och era kära även om det så sker på avstånd. Med vänlig hälsning Morgan

Fasadrenovering

Kumla fasad kommer under arbetets gång sätta upp information på anslagstavlorna om vad som händer samt hur tidsplanen ser ut. Det kommer även finnas kontaktuppgifter till arbetsledaren. Om det inte är akuta saker så vänligen kontakta styrelsen via mail så kan vi sammanställa och eventuellt informera alla om det finns saker som alla i huset bör ta del av.

Innergården/Balkonger

Vi har verkligen en fin innergård och styrelsen tycker det är roligt att som förra sommaren se hur flitigt den användes. Det finns lite trivselregler som vi måste förhålla oss till och kommer ni använda innergården så vänligen läs anslagen som är uppsatta. Trivselreglerna är för att vi tillsammans ska kunna hålla det fint och städat, vi har ingen fastighetsskötare som går och städar/fyller på fontänen/klipper gräsmattan/vattnar blommorna utan detta ligger helt och hållet på allas ansvar.

Under vecka 22–23 så kommer en trall byggas på en del av gräsmattan, detta är för att vi ska kunna ha loungemöblerna där. Vi tror detta bidrar till mer utrymme samt då vi inte får ordning på gräsmattan så ser vi detta som en bra lösning.

Man kommer kunna boka innergården om man är ett större sällskap (tillexempel ett sällskap på minst 10 personer) men det är inte ok att boka innergården för mindre sällskap som till exempel för ett sällskap på 4 personer. Man bokar med god framförhållning och bokar inte i sista minuten då folk redan kan ha planerat att köra igång till exempel grillen.

Balkongerna kommer kunna nyttjas när som och för dessa kommer vi inte köra med bokningar. Vi ber er som brukar vädra kläder att göra det på kvälls och nattid så dom kan användas på dagtid.  

Årsstämman

Styrelsen har dragit ut på tiden avseende årsstämman, vi tror vi har kommit fram till en lösning som vi hoppas alla tycker är ok. Datumet för stämman är inte satt men detta kommer att utannonseras minst två veckor innan det hålls (juni månad).

Vi planerar att hålla den på innergården men vi kommer även att kunna erbjuda att man är med via telefon, styrelsen skapar en ”telekonferensgrupp” så alla som vill kan ringa in för att delta. Då vi uppmanar till försiktighet för att inte samlas för många så hoppas vi att alla tycker detta är en bra lösning. Självklart kan man höra av sig till styrelsen via mail innan stämman om man har någon fråga eller något man vill ta upp. Vi uppmanar även alla att nyttja sin fullmakt om man inte kan vara med fysiskt eller via telefon. Håll koll på anslagstavlorna då tid för stämman kommer utannonseras där. 

Årsredovisningen kommer delas ut vilken dag som helst.

Sophanteringen/Återvinning

Nu har vi haft sopsortering i några veckor och det har funkat relativt bra, styrelsen tycker det är kul att så många väljer att sopsortera. Finns tyvärr två saker som inte funkade, återvinningskärlet för plast blev snabbt fullt och tyvärr tyckte någon att det var en bra lösning att kasta sopor på golvet då det var fullt. Detta är självklart inte ok och det slutade med att styrelsen fick ställa sig och städa. Nu har Styrelsen köpt in ett större kärl och det ser ut att funka bättre.

Återvinning av kartonger kan vi sköta bättre, trots anslag om att alla kartonger ska skäras ner och vikas så slarvas det med det. Kartonger slängs på golvet och töms inte på plast och frigolit. Styrelsen har beslutat att ta bort vagnen för stora kartonger och kommer istället köpa in en liknande som vi redan har. Detta innebär att alla kartonger kommer behövas skäras ner och vikas vilket i sin tur gör att man inte glömmer tömma kartongerna. 

Ta för vana att om någon av kärlen är fulla så gå upp till Vikingagatan och använd er av sopåtervinningen där.

Lappar uppsatta tvättstugan/Soprummet

Styrelsen satte tidigare i våras upp lappar utanför tvättstugan och soprummet. Detta avser storstädning av dessa utrymmen, kunde du inte vara med på städdagen så kan du bidra genom att städa någon av dessa utrymmen. Städdagen är inte obligatoriskt men styrelsen utgår från tanken att alla som bor här vill man vara med och dra sitt strå till stacken för att vi ska ha det rent och städat i dom utrymmena.

Styrelsen önskar alla en trevlig sommar och snälla, finns det frågor eller funderingar så släng gärna iväg ett mail så hjälp vi åt med vad det än kan vara.